Kas yra NFT? Viskas apie skaitmeninio meno pasaulį
Jei pastaruoju metu sekate naujienas, galbūt teko susidurti su terminu NFT. NFT užkariavo meno pasaulį ir internetą, tapdami viena karščiausių technologijų ir finansų pasaulio temų. Šiame straipsnyje aptarsime, kas yra NFT, kaip jie veikia ir kodėl jie tapo tokie populiarūs.
Kas yra NFT?
NFT arba nekeičiamieji žetonai – tai skaitmeninis turtas, kuris yra unikalus ir negali būti iškeistas į ką nors kitą. Skirtingai nuo kriptovaliutų, tokių kaip „Bitcoin“ ar „Ethereum“, NFT negalima iškeisti į kitą tokios pat vertės NFT. Kiekvienas NFT yra unikalus ir reiškia konkretų turtą, pavyzdžiui, meno kūrinį, muziką ar vaizdo įrašą.
Kaip veikia NFT?
Išsiaiškinome kas yra NFT, o dabar išsiaiškinkime, kaip jie veikia. NFT kuriami naudojant blokų grandinės (blockchain) technologiją, t. y. tą pačią technologiją, kuri palaiko tokias kriptovaliutas kaip „Bitcoin“ ir „Ethereum“. Kiekvienas NFT sukuriamas blokų grandinėje, kuri yra decentralizuota skaitmeninė apskaitos knyga, kurioje registruojami sandoriai. Blokų grandinė užtikrina, kad kiekvienas NFT yra unikalus ir negali būti dubliuojamas ar keičiamas.
Kodėl NFT tokie populiarūs?
NFT išpopuliarėjo, nes suteikia galimybę menininkams, muzikantams ir kitiems turinio kūrėjams užsidirbti iš savo darbų. NFT taip pat suteikia galimybę kolekcininkams turėti unikalų skaitmeninį turinį. NFT populiarumą paskatino didelės kainos, už kurias buvo parduoti kai kurie NFT, pavyzdžiui, skaitmeninio menininko Beeple NFT buvo parduotas už 69 milijonus dolerių.
Kodėl žmonės perka NFT?
Yra kelios priežastys, kodėl žmonės perka NFT:
- Kolekcionavimo galimybė: kaip ir tradiciniai kolekciniai daiktai, pavyzdžiui, pašto ženklai ar prekybos kortelės, NFT gali būti vertingi kolekcininkams, kurie už retus ar unikalius daiktus yra pasirengę mokėti priemoką.
- Investicijos: kai kurie žmonės į NFT žiūri kaip į potencialią investavimo galimybę, nes tam tikrų NFT vertė laikui bėgant didėja dėl jų retumo ir paklausos.
- Parama menininkams ir kūrėjams: NFT gali būti būdas menininkams ir kūrėjams užsidirbti iš savo darbų nauju ir novatorišku būdu, leidžiančiu jiems parduoti savo skaitmeninius kūrinius tiesiogiai gerbėjams ir rėmėjams.
- Teisė pasigirti: kai kuriems žmonėms reto ar vertingo NFT turėjimas gali būti statuso simbolis, panašiai kaip prabangos daikto ar brangaus papuošalo turėjimas.
Skirtingi NFT tipai
Yra įvairių NFT tipų, įskaitant meno, muzikos ir vaizdo NFT. Meno NFT yra labiausiai paplitę ir jiems žiniasklaida skyrė daugiausia dėmesio. Muzikos NFT leidžia muzikantams užsidirbti iš savo kūrybos ir suteikia gerbėjams unikalų būdą turėti savo mėgstamas dainas. Vaizdo įrašų NFT leidžia turinio kūrėjams užsidirbti iš savo vaizdo įrašų ir suteikia žiūrovams unikalų būdą turėti savo turinio kūrinį.
NFT privalumai
NFT turi keletą privalumų, įskaitant:
- Unikali nuosavybė: NFT siūlo naują ir novatorišką būdą turėti unikalų skaitmeninį turtą, pvz., meno kūrinius, muziką ir kolekcinius daiktus, ir juo prekiauti. Tai leidžia asmenims turėti skaitmeninio turinio dalį taip, kaip anksčiau nebuvo įmanoma.
- Tiesioginė menininko ir gerbėjo sąveika: NFT leidžia menininkams ir kūrėjams parduoti savo skaitmeninį turinį tiesiogiai savo gerbėjams ir rėmėjams, apeinant tradicinius saugotojus, tokius kaip įrašų leidyklos ir galerijos. Taip galima sukurti naujus pajamų šaltinius ir užtikrinti didesnę savo kūrinių kontrolę.
- Didesnė vertė: laikui bėgant NFT vertė gali padidėti, ypač jei skaitmeninis turtas yra retas arba labai paklausus. Taip gali atsirasti naujų investavimo galimybių ir pelno potencialo.
- Nekintama nuosavybė: sukūrus NFT ir užregistravus jį blokų grandinėje, užtikrinama turto nuosavybė ir autentiškumas, kurių negalima pakeisti ar dubliuoti. Taip sukuriamas skaitmeninio turto nuosavybės pasitikėjimo ir skaidrumo lygis.
- Decentralizuotos rinkos: NFT gali būti perkamas ir parduodamas decentralizuotose prekyvietėse, kurios gali suteikti daugiau galimybių asmenims pirkti ir parduoti skaitmeninį turtą. Tai taip pat gali sukurti demokratiškesnę ir įtraukesnę rinką.
NFT trūkumai
Nepaisant jų privalumų, NFT taip pat turi ir trūkumų, įskaitant:
- Didelės kainos ir sandorių mokesčiai: kai kurie NFT gali būti labai brangūs, todėl daugeliui žmonių jie gali būti neprieinami. Dėl to gali atsirasti atskirtis tarp tų, kurie gali sau leisti įsigyti NFT, ir tų, kurie negali.
- Nepastovumas: kaip ir bet kuri investicija, NFT vertė gali būti nepastovi ir priklausyti nuo rinkos svyravimų. Dėl to gali būti sunku prognozuoti jų ilgalaikę vertę ir vertės didėjimo potencialą.
- Aplinkosaugos problemos: blokų grandinės technologijai, naudojamai NFT kurti ir jais prekiauti, reikia daug energijos, o tai gali turėti neigiamą poveikį aplinkai.
- Ribotos nuosavybės teisės: nors turėdami NFT įgyjate nuosavybės teisę į unikalų skaitmeninį turtą, tai nebūtinai suteikia jums kokių nors papildomų teisių. Pavyzdžiui, galite neturėti teisės naudoti turto tam tikrais būdais arba daryti jo kopijų.
- Reguliavimo trūkumas: NFT rinka iš esmės nereguliuojama, todėl gali būti sudėtinga užtikrinti, kad NFT būtų autentiški ir teisingai įkainoti. Dėl to gali atsirasti sukčiavimo ir apgavysčių galimybė.
NFT ir skaitmeninės nuosavybės ateitis
NFT reiškia naują skaitmeninės nuosavybės erą, kai kūrėjai ir kolekcininkai gali keistis unikaliu skaitmeniniu turtu be tarpininkų. NFT gali iš esmės pakeisti mūsų požiūrį į skaitmeninę nuosavybę ir sukurti naujus verslo modelius turinio kūrėjams.
Kaip pirkti ir parduoti NFT
NFT pirkimas ir pardavimas yra panašus į kriptovaliutų pirkimą ir pardavimą. NFT galite pirkti įvairiose interneto platformose, pavyzdžiui, OpenSea, Rarible ir SuperRare. Šiose platformose menininkai ir kūrėjai gali kaldinti (angl. mint) savo NFT ir parduoti juos tiesiogiai pirkėjams. NFT kainos gali labai skirtis, priklausomai nuo konkretaus turto paklausos ir NFT unikalumo.
Norėdami įsigyti NFT, turėsite turėti kriptovaliutų piniginę ir tam tikrą kriptovaliutą, pavyzdžiui, Ethereum. Sukūrę piniginę, galite naršyti NFT rinką ir rasti norimą įsigyti NFT. Išsirinkę NFT, galite pateikti pasiūlymą arba iš karto jį įsigyti naudodami kriptovaliutą.
NFT pardavimas taip pat panašus į kriptovaliutų pardavimą. Apie savo parduodamą NFT galite paskelbti NFT prekyvietėje ir laukti, kol pirkėjas pateiks pasiūlymą. Pardavus NFT, lėšos pervedamos į jūsų kriptovaliutos piniginę.
Kaip nustatomas NFT autentiškumas?
Štai keli būdai, kaip sužinoti, ar NFT yra autentiškas:
- Patikrinkite išmaniosios sutarties adresą: kiekviena NFT yra sukurta blokų grandinės platformoje ir turi unikalų išmaniosios sutarties adresą. Prieš pirkdami NFT, patikrinkite, ar išmaniosios sutarties adresas yra tikras ir priklauso NFT kūrėjui.
- Patikrinkite nuosavybės istoriją: dauguma blokų grandinės platformų leidžia patikrinti NFT nuosavybės istoriją. Taip sužinosite, ar NFT jau anksčiau keitė savininkus ir ar neseniai buvo perleistas arba parduotas.
- Ieškokite patvirtinimo iš kūrėjo: kai kurie NFT kūrėjai pateikia papildomas patikros arba autentiškumo patvirtinimo priemones, kad įrodytų savo NFT autentiškumą. Tai gali būti skaitmeniniai parašai arba NFT ženklinimas vandens ženklu su jų pavadinimu ar logotipu.
- Prieš pirkdami NFT, ištirkite kūrėją ir patį NFT, kad įsitikintumėte, jog jie turi gerą reputaciją ir pasiekimus NFT rinkoje. Patikrinkite jų socialinės žiniasklaidos paskyras, svetainę ir visus ankstesnių pirkėjų atsiliepimus ar atsiliepimus.
NFT ir jų poveikis meno pasauliui
NFT padarė didelę įtaką meno pasauliui, suteikdami menininkams naują būdą užsidirbti iš savo darbų ir pasiekti platesnę auditoriją. NFT taip pat metė iššūkį tradiciniam meno pasauliui, sukurdami naują meno rūšį, egzistuojančią tik skaitmeniniame pasaulyje. Kai kurie kritikai teigia, kad NFT nėra tikras menas, o kiti juos laiko nauja meno forma, atspindinčia skaitmeninį amžių, kuriame gyvename.
NFT sporte ir žaidimuose
NFT neapsiriboja vien meno pasauliu, bet skinasi kelią ir į sportą bei žaidimus. NFT gali būti naudojami sporto suvenyrams, pavyzdžiui, prekybos kortelėms ar žaidimo metu dėvėtiems marškinėliams, atvaizduoti. NFT taip pat gali būti naudojami žaidimuose, kad atvaizduotų žaidimo objektus arba virtualų nekilnojamąjį turtą.
Įžymybių ir didelių įmonių NFT
NFT tapo populiariu būdu įžymybėms ir didelėms bendrovėms užsidirbti iš savo prekės ženklo ir intelektinės nuosavybės. Tokios įžymybės kaip Grimesas, Elonas Muskas ir Paris Hilton pardavė savo meno kūrinių ir kito skaitmeninio turinio NFT, o tokios sporto žvaigždės kaip LeBronas Džeimsas ir Robas Gronkovskis pristatė su savo karjera susijusias NFT kolekcijas.
Didelės bendrovės, tokios kaip „Nike“, „Coca-Cola“ ir NBA, taip pat įžengė į NFT rinką: „Nike“ pardavinėja „CryptoKicks“ batus, kurie atrakina NFT, o „Coca-Cola“ sukūrė virtualų prekybos automatą, kuris kaip atlygį išduoda NFT. NBA sukūrė skaitmeninę kolekcionavimo platformą „NBA Top Shot“, kuri leidžia gerbėjams pirkti ir parduoti NFT su svarbiausiais rungtynių momentais ir kitu išskirtiniu turiniu.
NFT ir jų poveikis aplinkai
Viena iš NFT kritikos strėlių yra jų poveikis aplinkai. NFT kuriami naudojant blokų grandinės technologiją, kuriai reikia daug energijos. Kai kuriais skaičiavimais, vienam NFT sukurti sunaudojama energija prilygsta vidutinio namų ūkio per mėnesį sunaudojamai energijai. Dėl to susirūpinimą kelia NFT anglies dioksido pėdsakas ir jų poveikis klimato kaitai.
Ar verta pirkti NFT?
Štai keletas veiksnių, į kuriuos reikėtų atsižvelgti sprendžiant, ar verta pirkti NFT:
- Jei jus domina meno kūrinys ar skaitmeninis turtas, parduodamas kaip NFT, ir manote, kad jis turi ilgalaikę vertę ar kolekcinę vertę, tuomet jį gali būti verta įsigyti asmeninio malonumo ar investavimo tikslais.
- Kūrėjo reputacija: NFT kūrėjo reputacija ir patirtis gali turėti įtakos jo vertei ir potencialiam vertės padidėjimui laikui bėgant. Prieš pirkdami NFT, pasidomėkite kūrėju ir jo ankstesniais darbais.
- Dabartinė rinkos paklausa: kaip ir bet kokio kito turto, NFT vertei gali turėti įtakos rinkos paklausa. Jei NFT paklausa yra didelė, jo vertė laikui bėgant gali didėti, o jei paklausa mažėja, jo vertė gali mažėti.
- Jūsų finansinė padėtis: NFT gali būti brangūs, todėl prieš perkant svarbu apsvarstyti savo finansinę padėtį ir rizikos toleranciją. Neinvestuokite daugiau, nei galite sau leisti prarasti.
Rizika, susijusi su investicijomis į NFT
Investavimas į NFT susijęs su keliomis rizikomis, įskaitant riziką prarasti investicijas dėl NFT vertės sumažėjimo. NFT taip pat priklauso nuo rinkos svyravimų ir gali būti nepastovūs, o kainos gali greitai keistis. Taip pat yra sukčiavimo rizika, kai netikri NFT parduodami nieko neįtariantiems pirkėjams.
Kokio dydžio yra NFT rinka?
Pastaraisiais metais NFT rinka labai išaugo, nes susidomėjimas unikaliu skaitmeniniu turtu ir investicijos į jį išaugo. Remiantis NonFungible.com ataskaita, vien 2021 m. pirmąjį pusmetį NFT rinkos bendra prekybos apimtis siekė 13,7 mlrd. dolerių, palyginti su vos 13,7 mln. dolerių 2020 m. pirmąjį pusmetį. Tai yra 999 proc. didesnė prekybos apimtis nei per metus.
Be to, didieji aukcionai, tokie kaip „Christie’s“ ir „Sotheby’s“, pradėjo pardavinėti NFT, o kai kurie iš jų pasiekė milijonines sumas. NFT rinka taip pat išsiplėtė už meno ir kolekcinių daiktų ribų – NFT naudojami tokiose pramonės šakose kaip žaidimų, muzikos ir sporto.
Nors NFT rinkos dydį sunku tiksliai įvertinti, akivaizdu, kad ji sparčiai augo ir turi potencialą toliau augti, nes vis daugiau žmonių domisi unikalaus skaitmeninio turto turėjimu ir prekyba juo.
Teisinės NFT pasekmės
NFT teisinės pasekmės vis dar neaiškios, kyla daug klausimų dėl nuosavybės, autorių teisių ir intelektinės nuosavybės teisių. Populiarėjant NFT greičiausiai daugės teisinių iššūkių ir teisminių bylų jų teisiniam statusui nustatyti.
Blokų grandinės vaidmuo NFT
Blokų grandinės technologija yra labai svarbi kuriant ir platinant NFT. Blokų grandinė yra decentralizuota apskaitos knyga, kurioje registruojami sandoriai ir užtikrinama, kad kiekvienas NFT būtų unikalus ir jo nebūtų galima dubliuoti ar pakeisti. Blokų grandinė taip pat užtikrina didesnį skaidrumą ir saugumą, todėl ji yra ideali NFT technologija.
Apibendrinant, NFT – tai nauja skaitmeninės nuosavybės era, suteikianti kūrėjams galimybę užsidirbti iš savo darbų, o kolekcininkams – turėti unikalų skaitmeninį turinį. NFT gali pakeisti mūsų požiūrį į skaitmeninę nuosavybę ir sukurti naujus verslo modelius turinio kūrėjams. Tačiau NFT taip pat susiduria su keliais iššūkiais, įskaitant aplinkosaugos problemas, teisines pasekmes ir riziką, susijusią su investicijomis į juos. Kadangi NFT toliau populiarėja ir vystosi, būtina suprasti galimą su jais susijusią naudą ir riziką.
Kaip sukurti savo NFT?
Norėdami sukurti savo NFT, turite atlikti šiuos bendrus veiksmus:
- Pasirinkite blokų grandinės platformą: NFT paprastai kuriami ir saugomi blokų grandinės platformose, tokiose kaip Ethereum, Binance Smart Chain arba Flow. Kiekviena platforma turi savo reikalavimus, mokesčius ir NFT kūrimo procesus.
- Sukurkite piniginę: turėsite susikurti skaitmeninę piniginę, kuri būtų suderinama su jūsų pasirinkta blokų grandinės platforma. Taip galėsite saugoti ir valdyti savo NFT.
- Sukurkite skaitmeninį turtą: turėsite sukurti skaitmeninį turtą, pavyzdžiui, meno kūrinį, muziką ar vaizdo įrašą, kurį norite paversti NFT. Svarbu įsitikinti, kad turite teises į šį turtą ir kad jis yra unikalus.
- Kaldinti savo NFT: naudodamiesi NFT kūrimą palaikančiomis platformomis ar prekyvietėmis, galite „iškalti” savo skaitmeninį turtą į NFT įkeldami jį į platformą ir užpildydami reikiamą informaciją, pavyzdžiui, NFT pavadinimą, aprašymą ir pasiūlą.
- Nustatykite kainą: galite nustatyti savo NFT kainą kriptovaliuta arba tradicine valiuta, pavyzdžiui, eurais arba JAV doleriais, ir paskelbti jį pardavimui NFT palaikančioje prekyvietėje.
Dažniausiai užduodami klausimai
Kuo skiriasi NFT nuo kriptovaliutos?
Nors tiek NFT, tiek kriptovaliutos yra pagrįstos blokų grandinės technologija, jų paskirtis skiriasi. Kriptovaliutos naudojamos kaip mainų priemonė, o NFT naudojamos unikalaus skaitmeninio turto nuosavybei išreikšti.
Ar galiu parduoti man priklausantį NFT?
Taip, NFT galima parduoti įvairiose internetinėse prekyvietėse, panašiai kaip kriptovaliutas.
Kokia yra NFT ateitis?
NFT ateitis vis dar neaiški, tačiau jie gali pakeisti mūsų požiūrį į skaitmeninę nuosavybę ir sukurti naujus verslo modelius turinio kūrėjams.